Nyheter

 
 
Stefan Skoog Stefan Skoog

Stockholms Sjukhem först ut inom slutenvården med ALMA

Stärkt patientsäkerhet, bättre dokumentation och tid som sparas, det är de resultat geriatriken på Stockholms sjukhem sett efter att de börjat jobba med ALMA som digital kollega.

Stärkt patientsäkerhet, bättre dokumentation och tid som sparas, det är de resultat geriatriken på Stockholms sjukhem sett efter att de börjat jobba med ALMA som digital kollega.


Geriatriken på Stockholms Sjukhem är först ut inom slutenvården med att jobba med ALMA där hon har kopplats till verksamhetens journalsystem TakeCare. Sedan början av året har ALMA underlättat i det dagliga arbetet.

Ett konkret exempel hur ALMA fungerar är att hon känner av om något saknas i dokumentationen. Om det exempelvis finns en risk för undernäring hos en patient ska det vara kopplat till en aktivitetsplan.

– Finns det då inte en aktivitetsplan så påminner ALMA om det. Det är bra att få en påminnelse om att något saknas i dokumentationen. ALMA flaggar bland annat också om hon märker en stor skillnad i blodtryck eller temperatur hos en patient. I samband med varningen länkar hon till vårdhandboken som vi följer, säger Elisabet Föll, enhetschef vid geriatriken på Kungsholmen i Stockholm.

Skriver remisser

ALMA kan också hjälpa till med att skriva remisser till andra vårdgivare, vilket sparar tid, vittnar personalen på Stockholms Sjukhem. Projektet som startade i början av året har inledningsvis varit inriktat mot att underlätta för sjuksköterskor.

– Sjuksköterskor har varit med i projektet för att vi skulle hitta de rätta algoritmerna som exempelvis när ALMA ska flagga, vad hon behöver påminna om och vilken hjälp som behövs, säger Elisabet Föll.

Framöver kommer läkarna på geriatriken att utvärdera vilka algoritmer de kan ha nytta av och jobba vidare med ALMA för deras yrkesgrupp.

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

Praktikertjänst väljer ALMA som digital kollega

Nu är ALMA digital kollega hos Praktikertjänst, Sveriges största privata vårdgivare inom tandvård och hälso- och sjukvård.

- Den här typen av smarta digitala verktyg är ett bra exempel på när teknik och medarbetare i vården jobbar tillsammans, säger Julia Schou, chef för digital verksamhetsutveckling inom hälso- och sjukvård på Praktikertjänst.

Nu är ALMA digital kollega hos Praktikertjänst, Sveriges största privata vårdgivare inom tandvård och hälso- och sjukvård. I dagsläget använder 13 vårdcentraler inom bolaget ALMA och ett arbete pågår att göra ALMA tillgängligt för fler.

-       Den här typen av smarta digitala verktyg är ett bra exempel på när teknik och medarbetare i vården jobbar tillsammans. Att hitta arbetssätt som sparar tid och underlättar för vårdpersonalen och samtidigt bidrar till ökad patientsäkerhet och kvalitet är mycket viktigt för oss, säger Julia Schou, chef för digital verksamhetsutveckling inom hälso- och sjukvård på Praktikertjänst.

Den stora mängd patientdata som finns i journalsystemen idag skapar både utmaningar och möjligheter för vårdpersonalen och Praktikertjänst bedömer att ALMA kan bidra till på flera sätt.

 ALMA söker igenom journalen vid varje patientmöte och matchar informationen med rekommenderade behandlingar samt ger behandlingsförslag utifrån rådande riktlinjer. ALMA automatiserar också vissa återkommande moment, exempelvis att godkänna vårdkontakt och hjälpa till att skriva in läkemedel som ska ordineras. Det minskar antalet ”klick” för medarbetaren och snabbar upp administrationen. 

ALMA fattar inga beslut utan vårdpersonalen analyserar det ALMA presenterar utifrån sin egen kunskap, läser på om det behövs och fattar slutligen beslut om de ska följa ALMAs råd. 

-       För oss har det alltid varit högsta prioritet att erbjuda en tjänst som underlättar arbetet och ökar kvaliteten och patientsäkerheten, samtidigt som den låter vårdpersonalens ovärderliga kompetens ta plats. Vi är glada att Praktikertjänst ser just detta som en stor fördel hos ALMA, säger Stefan Skoog, vd på Blackwell Medtech.

ALMA är idag integrerat i Take Care och arbete pågår för att starta upp ALMA i Cosmic.

Kontakt

Julia Schou, chef för digital verksamhetsutveckling inom hälso- och sjukvård på Praktikertjänst, julia.schou@ptj.se

Stefan Skoog, vd Blackwell Medtech, stefan.skoog@blackwell.se

 

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

ALMA beskrivs som revolutionerande av medicinsk chef

”Det stora och egentligen revolutionerande är att få in kunskapsstöden i patientens journal, kopplat till egna patientdata,” säger Magnus Röjvall, regional medicinsk chef på Capio, om ALMA.

När Sveriges Kommuner och Regioner pratar digifysisk nära vårdomställning i Näravårdpodden tillsammans med Magnus Röjvall, regional medicinsk chef på Capio, lyfter han ALMA som ett av de verktyg Capio arbetar med i vårdomställningen.

”Det stora och egentligen revolutionerande är att få in kunskapsstöden i patientens journal, kopplat till egna patientdata,” säger Magnus Röjvall om ALMA.

Lyssna på hela poddavsnittet här.

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

Prima Vård tar in ALMA som digital kollega

ALMA blir nu digital kollega hos Prima Vård. Bolaget erbjuder vård inom primärvård, psykiatri och specialistvård och har över en halv miljon listade patienter runt om i Sverige.

- ALMA förenklar verkligen jobbet för vårdpersonalen, säger Sofia Deftereos, biträdande verksamhetschef på Sickla Hälsocenter som är en del av Prima Vård.

ALMA blir nu digital kollega hos Prima Vård. Bolaget erbjuder vård inom primärvård, psykiatri och specialistvård och har över en halv miljon listade patienter runt om i Sverige. I ett första skede är det vårdcentralerna som börjar använda ALMA.

-        ALMA förenklar verkligen jobbet för vårdpersonalen, hon ”ser” mycket som vi som människor inte har förmåga att notera så snabbt, säger Sofia Deftereos, biträdande verksamhetschef på Sickla Hälsocenter som är en del av Prima Vård.

Genom att implementera ALMA ser Prima Vård att patientsäkerheten och kvalitetens i vården kan öka, samtidigt som vårdpersonalen kan lägga mindre tid på administration.

-        Det är inte bara varningarna om exempelvis kontraindikatorer eller påminnelser om läkemedelsbehandlingar som gör att ALMA underlättar vardagen, utan också att hon kan ta fram förslag till remisser, recept och provbeställningar, förklarar Sofia Defteros.

-        Vi är väldigt glada att Prima Vård har valt ALMA som digital kollega och vi ser framemot samarbetet. ALMA kommer att säkerställa bästa möjliga kvalitet på bolagets vårdcentraler och minska stressen för medarbetarna, säger Stefan Skoog, vd Blackwell Medtech.

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

Region Gotland börjar använda ALMA som digital kollega

Nu börjar Region Gotland använda sig av ALMA som digital kollega. Det sker samtidigt som regionen implementerar Nationellt kliniskt kunskapsstöd vilket kommer att ge stora förbättringar i det administrativa arbetet inom regionens vård.

-    Vårt mål är att ALMA ska bidra till att underlätta för medarbetare och skapa en ökad patientsäkerhet med en koppling till kunskapsstyrning, säger Lena Bäckström, primärvårdschef.

Nu börjar Region Gotland använda sig av ALMA som digital kollega. Det sker samtidigt som regionen implementerar Nationellt kliniskt kunskapsstöd vilket kommer att ge stora förbättringar i det administrativa arbetet inom regionens vård.

-    Vårt mål är att ALMA ska bidra till att underlätta för medarbetare och skapa en ökad patientsäkerhet med en koppling till kunskapsstyrning, säger Lena Bäckström, primärvårdschef.

En stor utmaning i primärvården idag är möjligheten att flytta fokus från diagnoser till människor och kunna arbeta mer personcentrerat med patienterna. Mängden kunskapsstyrning är överväldigande och logiken bakom styrningen fokuserar på sjukdomar och diagnoser, vilket krockar med primärvårdens individfokus.

-                               Artros har exempelvis genererat tre vårdförlopp för olika leder men lederna sitter ju oftast i en och samma människa… säger Susanna Althini, allmänmedicinskt sakkunnig i primärvårdsledningen.

Som digital kollega jobbar ALMA just för att se hela människan och låta vårdpersonalen fokusera på patienten i stället för administrationen. Genom att helt automatiskt söka igenom journalen vid varje patientmöte, informera om behandlingar som inte följer riktlinjer eller rekommendationer och föreslå åtgärder, skapar ALMA en helhetsbild av patienten.

Region Gotland ser att ALMA även kan stödja införandet av kunskapsstyrningen:

-                               När ALMA uppmärksammar eller varnar kan hon även länka till relevanta kunskapsstöd, förklarar Lena Bäckström, primärvårdschef. Genom att låta ALMA peka på relevanta kunskapsstöd i Nationellt kliniskt kunskapsstöd och samtidigt arbeta med att utveckla våra lokala tillägg, kan vi tillsammans forma våra kunskapsstöd så att arbetet flyter på och att relevant stöd finns tillgängligt i varje patientmöte.

Region Gotland ser fram emot hur ALMA ska kunna underlätta arbetet för vårdpersonalen genom att tydliggöra processer, peka på relevanta kunskapsdokument och lyfta in viktig information i utkast till remisser och journalanteckningar.

-                               Vi behöver ju alltid göra individuella bedömningar av vad som är relevant för att utforma bästa möjliga hjälp till våra patienter. Förhoppningsvis kan ALMA hjälpa oss att få bra struktur i vår dokumentation och på så vis hjälpa oss med bättre ut-data. Då kan vi arbeta effektivare med våra kvalitetsindikatorer, säger Lena Bäckström, primärvårdschef.

Att ALMA dessutom bidrar till ökad patientsäkerhet ser Region Gotland som en viktig faktor:

-                               Förutom att man blir påmind om viktiga delar kring utredning och behandling och kan ta ställning till dessa, har vi också som mål att ALMA ska kunna hjälpa oss att komma vidare med att erbjuda fasta kontakter. Detta genom att underlätta det administrativa arbetet kring listning och registrering i journalsystemet. Vi vet att kontinuitet till fasta kontakter bidrar till en säkrare och tryggare vård, så det är centralt för oss, avslutar Susanna Althini, allmänmedicinskt sakkunnig i primärvårdsledningen.

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

ALMA informerar nu om restnoterade läkemedel

Vår digitala kollega ALMA informerar nu också om ett läkemedel är restat, vilka förpackningstyper som är restade - och ger förslag på alternativa läkemedel eller beredningsformer.

Restnoterade läkemedel ökade med 54 % förra året jämfört med 2021. Det skapar en massa extraarbete för dig som jobbar inom vården, tid som du säkert mycket hellre lagt på annat.

Därför informerar nu vår digitala kollega ALMA också om ett läkemedel är restat, vilka förpackningstyper som är restade - och ger förslag på alternativa läkemedel eller beredningsformer.

Vår digitala kollega ALMA nyttjar kraften i befintlig journaldokumentation. Hon analyserar journaldata och hjälper dig att fatta beslut. Vi utvecklar henne ständigt för att möta dina behov. ALMA ger dig helt enkelt tid att fokusera på patienten i stället för administrationen.

Illustration över hur ALMA informerar om restnoterade läkemedel
Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

Nu finns ALMA på alla Region Stockholms vårdcentraler

All vårdpersonal som jobbar på Region Stockholms vårdcentraler har nu ALMA som ny digital kollega. Regionen ser att personalen ska kunna jobba mindre med administrativt arbete och att patientsäkerheten ska öka.

All vårdpersonal som jobbar på Region Stockholms vårdcentraler har nu ALMA som ny digital kollega. Regionen ser att personalen ska kunna jobba mindre med administrativt arbete och att patientsäkerheten ska öka.

”Hjalmar Olsson (specialist i allmänmedicin vid Liljeholmens vårdcentral) visar på datorn hur det kan se ut när Alma genom en liten observationsruta nere i högra hörnet på datorn larmar om att en patient har förmaksflimmer, men saknar antikoagulantia.

(---)

– Varför märkte inte jag det då? Jo, därför att till mig kom patienten med sin förkylning. Jag ville lyssna på lungor. Och tittade inte på hela medicinlistan. Och det är här Alma kommer in och snappar upp att personen saknar viktig behandling, säger han.

Även arbetsmiljön för läkare påverkas till det bättre, enligt Hjalmar Olsson.

– Genom att föreslå åtgärder och även göra en del av jobbet så underlättas det administrativa arbetet. Musklicken blir färre och du kan koncentrera dig på patienten. Men i slutändan är det ändå jag som läkare som styr och tar besluten, säger han.”

Skärmdump från artikeln i Dagens Medicin

Dagens Medicin, 20 september 2022. Fortsätt läsa (kräver prenumeration)

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

Blackwell Medtech i final i Healthtech Award

Blackwell Medtech är i final i Healthtech Award, ett pris som hyllar tekniska innovationer inom vård och hälsa. ”Vi är stolta och glada att vara i final och ser fram att pitcha vår digitala kollega ALMA på Vitalis” säger Stefan Skoog på Blackwell Medtech.

Blackwell Medtech är i final i Healthtech Award, ett pris som hyllar tekniska innovationer inom vård och hälsa. ”Vi är stolta och glada att vara i final och ser fram att pitcha vår digitala kollega ALMA på Vitalis” säger Stefan Skoog på Blackwell Medtech.

På e-hälsomässan Vitalis ska tio finalister pitcha sina innovationer. Där kommer juryn och du som besökare att få en närmare inblick i vår digitala kollega ALMA. Du kommer att få en djupare inblick i hur ALMA ger mer tid till patienterna, ökar patientsäkerheten och förbättrar arbetsmiljön. Vi kommer också att visa hur ALMA fungerar när hon söker igenom journalen, hittar avvikelser samt skriver förslag på remisser och läkemedelsordinationer.

HealthTech Award delas ut till ett innovativt företag som erbjuder en healthtech-lösning eller produkt med en positiv inverkan på hälso- och sjukvård, prevention, prediktion, hälsa och/eller livskvalitet. Priset delas ut av nätverket GREAT och Vitalis, Nordens ledande e-hälsomöte, i samarbete med Sahlgrenska Science Park.

I snitt sparade läkaren 18% dokumentationstid per handläggning genom att använda ALMA. Dokumentationstiden var i snitt 142 sekunder per patient utan ALMA och 116 sekunder med. ALMA underlättar registrering av sökord. Exempelvis kontakttyp, diagnoskoder och vårdkontaktregistrering. 

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

Under en dag sparar ALMA 10-20% dokumentationstid

Vid utvärdering av ALMA ansåg 76% av läkarna att ALMA sparar tid. Genom att göra en fördjupad studie kunde vi konstatera att läkaren i snitt sparade 18% dokumentationstid per handläggning genom att använda ALMA.

Vid utvärdering av ALMA ansåg 76% av läkarna att ALMA sparar tid. Genom att göra en fördjupad studie kunde vi konstatera att läkaren i snitt sparade 18% dokumentationstid per handläggning genom att använda ALMA. Detta är tid som kan läggas på patienten eller mer vård.

Den fördjupade studien genomfördes under två dagar och handläggning av 40 patienter. Vid varje dokumentationstillfälle, efter utförda patient-konsultationer, mättes dokumentationstid med ALMA samt utan ALMA. Läkaren skrev all dokumentation själv och använde sig inte av diktering, men ALMA kan användas i kombination med dikteringsfunktion beroende på läkarens preferenser.

I snitt sparade läkaren 18% dokumentationstid per handläggning genom att använda ALMA. Dokumentationstiden var i snitt 142 sekunder per patient utan ALMA och 116 sekunder med. ALMA underlättar registrering av sökord. Exempelvis kontakttyp, diagnoskoder och vårdkontaktregistrering. 

Exempel på dokumentationstid för patientbesök
Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

“Har man jobbat som distriktsläkare ett tag vet man hur ofta saker trillar mellan stolarna”

“Ska då inte en kunnig läkare själv klara av det som ALMA gör? Granska alla labbvärden, alla läkemedel, kunna alla riktlinjer, vara uppdaterad? Det är en invändning man ibland möter. Har man jobbat som distriktsläkare ett tag vet man hur ofta saker trillar mellan stolarna i det höga tempot som ofta råder.

“ALMA är inte bara en noggrann granskare av siffervärden och diagnoser. Den kan även utföra åtgärder i journalsystemet, vilket medför färre knapptryckningar och mindre administra- tion för mig som läkare.”

“Ska då inte en kunnig läkare själv klara av det som ALMA gör? Granska alla labbvärden, alla läkemedel, kunna alla riktlinjer, vara uppdaterad? Det är en invändning man ibland möter. Har man jobbat som distriktsläkare ett tag vet man hur ofta saker trillar mellan stolarna i det höga tempot som ofta råder: Förmaksflimmer utan antikoagulantia, diabetiker utan statin, förhöjda blodtryck utan diagnos”

Allmänmedicin nr 4, 2021, Fortsätt läsa.

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

CGM och Blackwell genomför gemensamt webbinar

Blackwell Medtech erbjuder ALMA tillsammans med CGM för journalsystemet TakeCare och bjuder in till ett webbinarium där vi demonstrerar hur ALMA fungerar tillsammans med TakeCare.

Blackwell Medtech erbjuder ALMA tillsammans med CGM för journalsystemet TakeCare och bjuder in till ett webbinarium där vi demonstrerar hur ALMA fungerar tillsammans med TakeCare.

ALMA är utvecklad av läkare med syftet att spara tid och underlätta administrativt arbete. Samtidigt som läkaren koncentrerar sig på patientens aktuella besvär matchar assistenten patientjournalen mot 140 nationella riktlinjer och upplyser om avvikelser. Assistenten ger åtgärdsförslag, kan skapa journalanteckningar, ordinationer, sjukintyg och remisser.

Nu välkomnar vi er till webbinarium där vi berättar mer om ALMA samt demonstrerar hur lösningen fungerar.

Till Inbjudan

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

Systemet kan medföra att det blir mindre press på läkarna

“Upptäcker ALMA att en person står på beroendeframkallande läkemedel varnar systemet, och om man vill skapar systemet en remiss till närmaste beroendeklinik med patientdata hämtat från journalen på aktuella besvär och tidigare sjukdomar. ALMA sköter alltså både en snabb koll av informationen i journalen, såväl som mycket av det rent administrativa klickandet”.

“Upptäcker ALMA att en person står på beroendeframkallande läkemedel varnar systemet, och om man vill skapar systemet en remiss till närmaste beroendeklinik med patientdata hämtat från journalen på aktuella besvär och tidigare sjukdomar. ALMA sköter alltså både en snabb koll av informationen i journalen, såväl som mycket av det rent administrativa klickandet“.

Distriktslakaren.png

Distriktsläkaren nr 3, 2020, Fortsätt läsa


Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

Läkarförbundet efterfrågar rätt IT-system

“Tittar jag för mycket i datorn så tappar jag bort Harry i den här diskussion. Då kommer Harry gå ifrån mötet och uppleva att doktorn inte såg honom. Då har jag förlorat det viktigaste, mötet, mötet med patienten är det andra viktigaste”.

“Man skulle ju verkligen vilja ha ett system som istället var en hjälp där man viste att man fick den information man behövde kopplat till den aktuella patienten och som kunde skriva ut en remiss som man vet behöver göras vid en kontroll. Som skulle kunna vara som en kollega och som en sekreterare i kombination”.

ALMA presenteras tillsamman med Läkarförbundet på Vitalis 2020, Se hela filmen.

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

“Äntligen ett digitalt verktyg som hjälper i den kliniska vardagen!”

“Sammanfattningsvis är vår upplevelse att ALMA svarar på flera av våra behov i klinisk vardag. Vi hoppas att fler ska få tillgång till ALMA…”

“Liljeholmens Vårdcentral och Husläkarjour är en av tre vårdcentraler som har pilotat systemet under projektledning av en av våra ST-läkare, Hjalmar Olsson. Våra erfarenheter är samlade i en större rapport som inte kan återges här. Sammanfattningsvis är vår upplevelse att ALMA svarar på flera av våra behov i klinisk vardag. Vi hoppas att fler ska få tillgång till ALMA som fungerar oavsett vilket journalsystem man har. Vi är övertygade om att fler vårdcentraler skulle vara intresserade av de vinster vi redan sett ur flera aspekter.”

AlmanMedicin.png

Allmänmedicin nr 4, 2019, Fortsätt läsa.

Läs mer
Stefan Skoog Stefan Skoog

“Vi hoppas på många idéer på hur den här tekniken skulle kunna stödja oss i vårt arbete”

“Utvecklingen av digitala beslutsstöd går framåt i rask takt. Ett system, som kommer från professionshåll och som har väckt stort professionellt intresse, är den digitala läkarassistenten Alma, som är mer än ett beslutsstöd.”

“Den digitala läkarassistenten Alma varnar, påminner och underlättar arbetet för läkare, inte minst genom att leta efter potentiellt farliga kombinationer hos en patients diagnoser, provsvar, mätvärden och läkemedel i patientens elektroniska journal. Under hösten ska systemet, som kommer från professionshåll och initialt är utvecklat för primärvården, testas på Danderyds sjukhus.”

Sjukhuslakaren.png

Sjukhusläkaren 2019-10-10, Fortsätt läsa.

Läs mer